Czy też tak macie, że zaczynacie swój
dzień z listą rzeczy do zrobienia i pod koniec dnia łapiecie się na tym, że nic
nie zrobiliście? Wstajecie rano i zaczynacie dzień od sprawdzania poczty email, potem
wejdziecie na Facebook`a tylko na moment, po czym okazuje się, że spędziliście
tam całe przedpołudnie. Jeżeli tak to ten post jest dla Was.
Ostatnio miałam przyjemność znaleźć się w posiadaniu książki David`a Rock`a „Mózg w działaniu”. Wyciągnęłam z niego wiele rad, cennych wskazówek jak sprawić, aby
rok 2017 był lepszy w planowaniu i przynosił więcej spokoju. Według autora te
wskazówki sprawią, że przestaniecie zastanawiać się jak robić więcej, a
zaczniecie myśleć jak robić to mądrze.
1.Każde zwycięstwo przynosi
szczęście.
Dzień za
dniem leci tak szybko, że czasami robimy wiele rzeczy mechanicznie. Jesteśmy
tak zajęci i skoncentrowani na problemach, że nie dostrzegamy sukcesów, które
udaje nam się osiągnąć. A przecież nic tak nie motywuje jak sukces i
samozadowolenie! Pozytywne emocje są niezwykle ważne w życiu nie tylko
prywatnym, ale też zawodowym. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni fizycznie,
zrelaksowani i kreatywni w pracy. Nie ma nic prostszego jak cieszyć się
własnymi sukcesami!
2. Pozytywne myślenie to jest to!
Nauka
pozytywnego myślenia może zająć trochę czasu. Jednak nie ma nic lepszego jak
wstawać codziennie rano uśmiechniętym i widzieć świat przez różowe okulary. “Twój
mózg klasyfikuje wszystkie zdarzenia jako nagrody i zagrożenia. Oczywiście
naturalnie staramy się unikać zagrożeń i jak najbardziej zbliżać ku nagrodom.
Dlatego nasze myślenie jest skuteczniejsze, a praca bardziej kreatywna, jeśli
udaje nam się myśleć pozytywnie, dążąc do celu – nagrody” - tłumaczy Rock. Każde
zdarzenie należy postrzegać jak szansę, a nie zagrożenie. Właściwa interpretacja
odmieni cały twój stan psychiczny.
3. Nie śpiesz się.
Odpoczynek dla
naszego mózgu jest niezwykle ważny. Zwolnij, a zobaczysz jak wiele pomysłów
przyjdzie Ci do głowy. Warto jest pozwolić sobie na drzemki w ciągu dnia.
„10-20 minutowa drzemka pomaga poprawić produktywność i podnieść kreatywność na
resztę dnia. Badania dowodzą, że krótka drzemka po ciężkiej nocy może pomóc ci
w niemal całkowitym uzupełnieniu energii” - mówi Rock.
4. Znajdź czas na myślenie.
Czy często
zastanawiasz się jak osiągnąć to na czym Ci zależy? Wiesz, że za każdym razem
poświęcasz na to mniej czasu? „Zamiast 20, 10 czy nawet 5 godzin tygodniowo,
ludzie znajdują na niego zaledwie parę godzin” - pisze Rock. W ciągu dnia
powinno się znaleźć najlepszą dla siebie porę na myślenie. Dla każdego z nas
moment ten będzie inny, lecz według Rocka zazwyczaj są to wczesne godziny
pierwszych dni tygodnia – a więc poniedziałkowe lub wtorkowe poranki. Postaraj
się więc pozbyć wtedy wszystkich rozpraszających czynników. Odłóż na chwilę
komputer, telefon, telewizor.
5. Ważne, aby wiedzieć jaki mamy cel
podczas spotkań.
Spotkania
potrafią być stresujące. Nie tylko spotkania służbowe, ale również prywatne.
Kiedy widzimy kogoś po raz pierwszy od kilku lat, czy idziemy wytłumaczyć
nieprzyjemną sytuację wtedy mamy do czynienia z pięcioma rodzajami myślenia,
opisywanymi przez Rocka jako: wizja, plan, szczegóły, problem, dramat. „Z
reguły nie przywiązujemy wystarczającej wagi do myślenia nad wizją. Nie
zastanawiamy się, dlaczego coś robimy, co tak naprawdę chcemy osiągnąć i dokąd
zmierzamy”. Zastanowienie się nad wizją jest jednak niezwykle ważne, gdyż
pobudza ono myślenie i kreatywność oraz przewodzi kolejnym procesom. Rozważania
na temat planu i szczegółów odnoszą się do tego, w jaki sposób wdrożyć w życie
przyjętą przez nas wizję. Planowanie jest nieco bardziej abstrakcyjne, podczas
gdy szczegóły koncentrują się na konkretnych krokach – oba rodzaje myślenia
wymagają jednak sprecyzowanej wizji. “Spotkania zazwyczaj zaczynają się od
omówienia szczegółów, po czym łatwo przechodzą w problem i dramat”- mówi Rock.
6. Skup się na jednej czynności.
Nasz mózg
nie jest aż tak wielozadaniowy jakby nam się wydawało. W pełni oddać się
potrafi tylko jednej czynności. Wykonując kilka zadań jednocześnie tracimy
energię, obniżamy swoją efektywność i popełniamy więcej błędów. Wykonywanie zadań
jednocześnie zajmuje tyle samo czasu co robienie ich tym samym czasie, a efekt jest lepszy.
7. Oszczędzaj energię do podejmowania
decyzji.
Zdolność
podejmowanie trafnych decyzji jest ograniczona. To oznacza, że powinniśmy
odsuwać od siebie wszystkie zadanie, które nie są naszymi priorytetami.
Powinniśmy zajmować się tym co jest najważniejsze i nie dawać się rozpraszać
przez inne rzeczy. Ważne jest, aby uwolnić się od przyzwyczajeń. Kiedy idziesz
z przyjaciółmi do baru nie sprawdzaj co chwilę telefonu, skup się na rozmowie.
Kiedy uczysz się do egzaminu, wyłącz telewizor. Nie podejmuj też ważnych
decyzji kiedy jesteś zmęczony.
8. Koncentracja to podstawa.
Codziennie
stawiamy czoła niezliczonej ilości zadań. Mogą to być błahostki, ale mogą to
być też ważne zadania. Czas nauczyć się skupiać na priorytetach. „Istnieje
mnóstwo rozpraszających czynników, koniecznie zdecyduj więc, co jest dla ciebie
naprawdę ważne. Z reguły jesteśmy w stanie skoncentrować się dość dobrze na
maksymalnie trzech pomysłach” - twierdzi Rock. Dzieląc uwagę na pięć czy sześc
pomysłów, nie będziesz w stanie poszukiwać nowych możliwości i zagrożeń w ich
realizacji.
9. Nie rozpoczynaj dnia od
sprawdzenia skrzynki mailowej
Poranki są
najważniejsze. Wtedy nasz mózg jest zrelaksowany i „wyspany”. To jak
rozpoczniesz swój dzień jest bardzo ważne. „Jeżeli nie jest to absolutnie
konieczne, najlepiej zaczekaj ze sprawdzeniem skrzynki mailowej. Odbierając
niezliczoną ilość wiadomości, przytłaczasz swój mózg masą informacji, przez co
to, czym tak naprawdę chciałeś się zająć, zaczyna ci uciekać”. Najlepiej więc
odłożyć pocztę na później, kiedy już uporasz się z tym, co miałeś zrobić.
Jeżeli możesz, zajmij się mailami dopiero w okolicach wczesnego popołudnia.
„Używaj maila do przekazywania informacji czy ustalania godzin, ale nigdy do
omawiania skomplikowanych tematów czy do dzielenia się opiniami (zwłaszcza tymi
negatywnymi)” - radzi Rock. Zamiast rozpisywać się, sięgnij po telefon i
zadzwoń. Dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu i energii.
0 komentarze :