Czy też tak macie, że zaczynacie swój dzień z listą rzeczy do zrobienia i pod koniec dnia łapiecie się na tym, że nic nie zrobiliście? Ws...

Jak lepiej wykorzystać nasz mózg?

By | 17:48 Leave a Comment

Czy też tak macie, że zaczynacie swój dzień z listą rzeczy do zrobienia i pod koniec dnia łapiecie się na tym, że nic nie zrobiliście? Wstajecie rano i zaczynacie dzień od sprawdzania poczty email, potem wejdziecie na Facebook`a tylko na moment, po czym okazuje się, że spędziliście tam całe przedpołudnie. Jeżeli tak to ten post jest dla Was.

Ostatnio miałam przyjemność znaleźć się w posiadaniu książki David`a Rock`a „Mózg w działaniu”. Wyciągnęłam z niego wiele rad, cennych wskazówek jak sprawić, aby rok 2017 był lepszy w planowaniu i przynosił więcej spokoju. Według autora te wskazówki sprawią, że przestaniecie zastanawiać się jak robić więcej, a zaczniecie myśleć jak robić to mądrze.



1.Każde zwycięstwo przynosi szczęście.
Dzień za dniem leci tak szybko, że czasami robimy wiele rzeczy mechanicznie. Jesteśmy tak zajęci i skoncentrowani na problemach, że nie dostrzegamy sukcesów, które udaje nam się osiągnąć. A przecież nic tak nie motywuje jak sukces i samozadowolenie! Pozytywne emocje są niezwykle ważne w życiu nie tylko prywatnym, ale też zawodowym. Dzięki temu jesteśmy bardziej odporni fizycznie, zrelaksowani i kreatywni w pracy. Nie ma nic prostszego jak cieszyć się własnymi sukcesami!

2. Pozytywne myślenie to jest to!
Nauka pozytywnego myślenia może zająć trochę czasu. Jednak nie ma nic lepszego jak wstawać codziennie rano uśmiechniętym i widzieć świat przez różowe okulary. “Twój mózg klasyfikuje wszystkie zdarzenia jako nagrody i zagrożenia. Oczywiście naturalnie staramy się unikać zagrożeń i jak najbardziej zbliżać ku nagrodom. Dlatego nasze myślenie jest skuteczniejsze, a praca bardziej kreatywna, jeśli udaje nam się myśleć pozytywnie, dążąc do celu – nagrody” - tłumaczy Rock. Każde zdarzenie należy postrzegać jak szansę, a nie zagrożenie. Właściwa interpretacja odmieni cały twój stan psychiczny.

3. Nie śpiesz się.
Odpoczynek dla naszego mózgu jest niezwykle ważny. Zwolnij, a zobaczysz jak wiele pomysłów przyjdzie Ci do głowy. Warto jest pozwolić sobie na drzemki w ciągu dnia. „10-20 minutowa drzemka pomaga poprawić produktywność i podnieść kreatywność na resztę dnia. Badania dowodzą, że krótka drzemka po ciężkiej nocy może pomóc ci w niemal całkowitym uzupełnieniu energii” - mówi Rock.

4. Znajdź  czas na myślenie.
Czy często zastanawiasz się jak osiągnąć to na czym Ci zależy? Wiesz, że za każdym razem poświęcasz na to mniej czasu? „Zamiast 20, 10 czy nawet 5 godzin tygodniowo, ludzie znajdują na niego zaledwie parę godzin” - pisze Rock. W ciągu dnia powinno się znaleźć najlepszą dla siebie porę na myślenie. Dla każdego z nas moment ten będzie inny, lecz według Rocka zazwyczaj są to wczesne godziny pierwszych dni tygodnia – a więc poniedziałkowe lub wtorkowe poranki. Postaraj się więc pozbyć wtedy wszystkich rozpraszających czynników. Odłóż na chwilę komputer, telefon, telewizor.

5. Ważne, aby wiedzieć jaki mamy cel podczas spotkań.
Spotkania potrafią być stresujące. Nie tylko spotkania służbowe, ale również prywatne. Kiedy widzimy kogoś po raz pierwszy od kilku lat, czy idziemy wytłumaczyć nieprzyjemną sytuację wtedy mamy do czynienia z pięcioma rodzajami myślenia, opisywanymi przez Rocka jako: wizja, plan, szczegóły, problem, dramat. „Z reguły nie przywiązujemy wystarczającej wagi do myślenia nad wizją. Nie zastanawiamy się, dlaczego coś robimy, co tak naprawdę chcemy osiągnąć i dokąd zmierzamy”. Zastanowienie się nad wizją jest jednak niezwykle ważne, gdyż pobudza ono myślenie i kreatywność oraz przewodzi kolejnym procesom. Rozważania na temat planu i szczegółów odnoszą się do tego, w jaki sposób wdrożyć w życie przyjętą przez nas wizję. Planowanie jest nieco bardziej abstrakcyjne, podczas gdy szczegóły koncentrują się na konkretnych krokach – oba rodzaje myślenia wymagają jednak sprecyzowanej wizji. “Spotkania zazwyczaj zaczynają się od omówienia szczegółów, po czym łatwo przechodzą w problem i dramat”- mówi Rock.

6. Skup się na jednej czynności.
Nasz mózg nie jest aż tak wielozadaniowy jakby nam się wydawało. W pełni oddać się potrafi tylko jednej czynności. Wykonując kilka zadań jednocześnie tracimy energię, obniżamy swoją efektywność i popełniamy więcej błędów. Wykonywanie zadań jednocześnie zajmuje tyle samo czasu co robienie ich  tym samym czasie, a efekt jest lepszy.

7. Oszczędzaj energię do podejmowania decyzji.
Zdolność podejmowanie trafnych decyzji jest ograniczona. To oznacza, że powinniśmy odsuwać od siebie wszystkie zadanie, które nie są naszymi priorytetami. Powinniśmy zajmować się tym co jest najważniejsze i nie dawać się rozpraszać przez inne rzeczy. Ważne jest, aby uwolnić się od przyzwyczajeń. Kiedy idziesz z przyjaciółmi do baru nie sprawdzaj co chwilę telefonu, skup się na rozmowie. Kiedy uczysz się do egzaminu, wyłącz telewizor. Nie podejmuj też ważnych decyzji kiedy jesteś zmęczony.

8. Koncentracja to podstawa.
Codziennie stawiamy czoła niezliczonej ilości zadań. Mogą to być błahostki, ale mogą to być też ważne zadania. Czas nauczyć się skupiać na priorytetach. „Istnieje mnóstwo rozpraszających czynników, koniecznie zdecyduj więc, co jest dla ciebie naprawdę ważne. Z reguły jesteśmy w stanie skoncentrować się dość dobrze na maksymalnie trzech pomysłach” - twierdzi Rock. Dzieląc uwagę na pięć czy sześc pomysłów, nie będziesz w stanie poszukiwać nowych możliwości i zagrożeń w ich realizacji.

9. Nie rozpoczynaj dnia od sprawdzenia skrzynki mailowej

Poranki są najważniejsze. Wtedy nasz mózg jest zrelaksowany i „wyspany”. To jak rozpoczniesz swój dzień jest bardzo ważne. „Jeżeli nie jest to absolutnie konieczne, najlepiej zaczekaj ze sprawdzeniem skrzynki mailowej. Odbierając niezliczoną ilość wiadomości, przytłaczasz swój mózg masą informacji, przez co to, czym tak naprawdę chciałeś się zająć, zaczyna ci uciekać”. Najlepiej więc odłożyć pocztę na później, kiedy już uporasz się z tym, co miałeś zrobić. Jeżeli możesz, zajmij się mailami dopiero w okolicach wczesnego popołudnia. „Używaj maila do przekazywania informacji czy ustalania godzin, ale nigdy do omawiania skomplikowanych tematów czy do dzielenia się opiniami (zwłaszcza tymi negatywnymi)” - radzi Rock. Zamiast rozpisywać się, sięgnij po telefon i zadzwoń. Dzięki temu zaoszczędzisz mnóstwo czasu i energii. 
Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze :